Inne łatwe wzory

Inne łatwe wzory powstają poprzez prostą kombinację oczek prawych i lewych, np. na przemian oczko prawe i lewe, na przemian kilka oczek prawych i kilka lewych, tylko oczka prawe lub tylko oczka lewe.

Podczas robótki z różnymi kombinacjami oczek bardzo istotne jest ich liczenie w pierwszych kilku rzędach, aby uniknąć błędów. Potem widoczne są już wyrażnie rodzaje oczek, tworzących wzór i liczenie jest zbędne.

Kombinacje oczek

Różne kombinacje oczek prawych i lewych dają w efekcie różne wzory. Można wykonać np. na przemian oczko prawe i lewe (po drugiej stronie robótki odwrotnie) lub na przemian dwa oczka prawe i dwa oczka lewe (po drugiej stronie robótki odwrotnie). Są to podstawowe wzory ściągaczowe.

Można też stosować te same oczka na tych samych, tzn. po jednej stronie robótki same oczka prawe, po drugiej również same oczka prawe lub po jednej stronie same oczka lewe i po drugiej stronie same lewe. Są to ciekawe wzory, lecz rozciągliwe i należy odpowiednio rozważyć ich zastosowanie.

Kolejnym sposobem jest przerabianie w rzędzie na przemian oczka prawego i lewego (po drugiej stronie odwrotnie) lub dwóch oczek prawych i dwóch lewych (po drugiej stronie odwrotnie). Będąc znów na pierwszej stronie przerabiamy odwrotnie, tzn. w pierwszym przypadku najpierw oczko lewe, potem prawe, a w drugim przypadku najpierw dwa lewe, potem dwa prawe. Są to tzw. wzory ryżowe, bo dają wizualnie efekt ryżu. Są to wzory ścisłe.

   

Przykłady ściegów i wzorów

Przykłady łatwych ściegów i wzorów:

Symbole:

B - oczko brzegowe

P - oczko prawe

L - oczko lewe

Uwaga !!! Rzędy nieparzyste to prawa strona robótki, rzędy parzyste to lewa strona robótki !!!.

              Jako pierwsze w rzędzie wykonuje się oczka zaznaczone przy numerze rzędu

              (wynika to z obracania robótki na drugą stronę po każdym przerobionym rzędzie).

 

 

1. Ścieg: Pojedynczy ściągacz:

 

              góra robótki

 rząd 4 B P L P L B
 
  B L P L P B rząd 3
 rząd 2 B P L P L B 
  B L P L P B rząd 1

              dół robótki

                 <-----------------------------------------------------------   kierunek robótki

 

    Próbka ściegu Pojedynczy ściągacz:

pojedynczysciagacz

 

Czytaj dalej ...

   

Ścinanie robótki

Ścinanie robótki polega na sukcesywnym gubieniu oczka lub kilku oczek naraz w określonym miejscu. Ścinanie ma związek z wykrojem (fizycznym lub tym w myślach), wg którego wykonywana jest dana rzecz.

W zależności od potrzeb ścinanie jest regularne lub nieregularne. Ścinanie regularne polega na gubieniu oczka ciągle po tej samej ilości przerobionych rzędów. W efekcie ścinanie będzie odbywać się po linii prostej, mniej lub bardziej odchylonej od poziomu. Ścinanie nieregularne polega na gubieniu więcej niż jednego oczka i po różnej, w zależności od wymaganego wykroju, ilości przerobionych rzędów. Takie ścinanie daje w efekcie linię "krzywą", w której są mniejsze lub większe zaokrąglenia.

   

Rodzaje wyrobów

Na drutach możemy wykonać:

  • swetry,
  • bluzeczki,
  • sukienki,
  • ponczo,
  • szaliki,
  • czapki,
  • skarpety,
  • rękawice,
  • stroje plażowe (nie kąpielowe),
  • narzutki,
  • aplikacje,
  • zabawki (np. misia, lalkę),
  • itp.
   

Przykłady wyrobów

1. Sweterek wykonany szerokim ściegiem ściągaczowym:

 sweterekmalinowy

 

2. Sweterek wykonany kombinacją ściągacza i ściegu francuskiego:

 zielonyzliterka

 

 3. Sweterek wykonany inną kombinacją ściągacza i ściegu francuskiego:

 sweterkniebieskizpokemonem

 

4. Sweterek wykonany głównie ściegiem francuskim, co kilka oczek zwykłe oczko:

 naguziki

 

5. Kołderka do wózka dziecięcego (dla lalki) wykonana głównie ściegiem francuskim mieszanym (adres tutaj , w punkcie 4):

  kolderka


    Kołderka jest praktycznie identyczna (nie licząc aplikacji) po obu stronach, przy czym, aby była identyczna po obu brzegach, należy powtarzać po obu stronach motyw 2 oczka prawe, 2 oczka lewe i znów 2 oczka prawe.

Falbanka wykonana jest samymi prawymi oczkami  (można samymi lewymi), co 2 lub 3 rzędy i co kilka oczek w tym rzędzie dodawane było 1 oczko.

Aplikacje "załapane" są lekko nitką w odpowiednim kolorze (niewidocznie po drugiej stronie), na środku aplikacji, słoneczko dookoła.